måndag 23 juni 2008

Dag 1: Bangalore

Flygresan fran London gick bra, men jag hade svart att sova pa flygplanet sa jag var ganska trott nar vi landade i Bangalore strax innan kl. 5.00 pa morgonen (01.30 svensk tid). Det gick aven smidigt att komma igenom tullen trots att mitt pass var lite forstort av fukt. Allt gick bra tills vi kom ut fran flygplatsen dar det var bestamt att nagon skulle mota oss och kora oss till hotellet i Bangalore centrum. Vi vantade i over en timme men det kom aldrig nagon. Vi borjade bli lite oroliga att det inte skulle komma nagon och hamta upp oss sa jag gick in pa flygplatsen igen for att ringa till var kontaktman, men han svarade inte. Jag ringde aven till var vardfamilj som vi ska bo hos men han visste inget om hur och nar vi skulle bli upphamtade. Jag fick dock ett mobilnummer till var kontaktman som jag provade, men inte heller dar svarade han. Efter en och en halv timme orkade vi inte vanta langre sa vi tog sjalva en taxi in till hotellet (som tur var hade jag fatt namnet pa hotellet som var bokat for oss). Taxiresan var en upplevelse som vi sent ska glomma. Inga bilbalten och ett evigt tutande pa andra bilar. Taxiresan tog ungefar en timme. Taxicahufforen sa att det brukar ta langre tid pa dagen eftersom det ar fler bilar ute pa gatorna da. Nar vi komit in en bit i stan holl vi att kora pa tva haster som stod mitt i vagen och at pa nagot skrap. Vi kom i allafall helskinnade till hotellet (som hette Toms hotell). Vi fick tyvarr betala ett ganska rejalt overpris for resan fick vi veta efterat. Klockan var nu 10.00 (6.30 svensk tid). Ett rum var bokat for oss sa vi gick genast upp och lamnade var packning och somnade pa varsinn stenhard sang.

Vi fyra timmar till klockan tva och gick sedan upp for att ata lunch pa hotellet. Supergod Chicken curry och Egg masala. Efter lunch provade jag att ringa var kontaktman igen med hjalp av de i receptionen pa hotellet och lyckades battre denna gang. Sunil som han heter bad om ursakt for att det inte kommit och hamtat oss pa flygplatsen och sa att det blivit nagot missforstand. De hade statt och vantat pa oss dagen innan eftersom det var det datumet de fatt fran Volontarresor. Vi fick i allafall lite mer information om nar vi skulle traffas imorgon och det kandes mycket battre.

Efter lunch gick vi ut for att ga en runda runt staden, men det var inte det lattaste med barnvagn pa ojamna trottoarer langs en helt tokigt traffikerad gata. Vi tog oss i allafall en liten runda. En liten smutsig flicka kom fram till oss och tittade pa oss med sina stora bruna ogon och rackte fram handen och visade att hon var hungrig. Vi har blivit informerade att vi inte ska ge pengar till de som tigger eftersom de pengarna anda bara hamnar i handerna pa nagon annan tillslut och inte gar till barnen. Vi skakde pa huvet och gick vidare. Hon och tva pojkar foljde sedan efter oss i nastan en kilometer innan de gav upp.

Trafiken har ar helt otrolig. Bilar, motorcycklar och rickshaws overallt. Det man forst lagger marke till nar man gar ut ar alla avgaser och alla tutande bilar. Indien bidrar inte sarskilt bra till att radda var miljo. Pa varje motorcyckel sitter det flera parsoner, vi sag till och med en hel familj pa 5 personer pa en vespa!!!

En hel familj pa en vespa !!!

Efter ca en timmes promenad langs stadens huvudgata och efter att vi inhandlat bananer (supergoda sma bananer) och vatten atrevande vi till hotellet. Vi vilade en stund innan vi gick ner till restaurangen och at middag. Maten ar jattegod har och inte lika stark som jag trodde att den skulle vara. Billigt ar det ocksa... vi betalade 260 rupees (ca 50 kr) for tva huvudratter (Curry Prawns & Tikka Masala, brod, vatten och glass till efterratt. Efter maten gick vi upp pa hotellrummet och tittade lite pa Indisk TV, men vi somnade ganska fort och sov nastan 12 timmar.